15 Mart 2020 Pazar

Ürdün gezi notları Amman



Ürdün'de ilk günüm; baskent Amman'dayim 07 Mart 2020

Bugun sabah 08.10 uçağıyla Beyrut'tan Amman'a geldim. Beyrut-Amman uçuşu tam bir saat sürdü. MEA Middle East Airways ile  uçtum; gayet duzgun hizmet veren bir firma hiçbir sorun yaşamadım.

Queen Alia Havalimanı Amman'ın güneyinde, şehre 35 km uzaklikta. Madaba'ya da 15 km mesafede.  Ürdün dinarı Amerikan dolarının bir buçuk katı olunca havalimanından şehre gitmek bile servet tutuyor;
o nedenle aracı havalimanından teslim almak en mantıklısı diye düşündüm.

Uçaktan iner inmez pasaport kontrolüne gittim, Türklere vize uygulaması olmadığı için hiçbir sıkıntı yaşamadan 15 dakika sonra disaridaydim. Araç kiraladigim Arena firması dışarıda bekliyordu;  sözleşmeleri imzalayıp arabayı teslim alır almaz Jerash'a doğru yola koyuldum. Bugün niyetim kuzeydeki antik kent Jerash'i görüp şehre dönmek. Akşam Amman'da biraz zaman geçirdikten sonra yarın Madaba'ya devam etmeyi düşünüyorum. Amman'da Bizans dönemine ait birkaç tarihi eser var ancak bunları vaktim kalırsa dönüşte görmeye çalışacağım.


Jerash Amman'in 40 km kadar kuzeyinde bir Roma antik kenti. 70 yıl öncesine kadar varlığından haberdar olunmayan bu şehir öyle böyle değil, devasa bir yerleşime sahip. Bulgular buradaki yerlesimin M.Ö 6000'lere kadar gittiğini söylüyor.


Jerash, inanılmaz güzellikteki caddeleri, çarşıları, Zeus tapınağı,  Artemis Tapınağı, kuzey ve güneydeki ayrı ayrı amfi tiyatrolari, kiliseleri ve dev kolonlarla süslenmiş sunaklari ile gerçekten son derece görkemli. Drenaj sistemi kanalizasyon sistemi ne ararsanız hepsi var ve 8000 yıl önceden bahsediyoruz!! ..







Jerash'in M.S. 800'lerde yaşanan büyük depremler nedeniyle yokoldugu biliniyor ve bu nedenle de Doğunun Pompeisi diye anılıyor. Pompei de Vezüv yanardağının patlamasıyla bir gecede yokolan bir şehir ama benim fikrimce Pompei ile karsilastirildiginda Jerash kesinlikle çok daha büyük bir uygarlığı temsil ediyor gibi duruyor. ( Bilgi için giriş 10 JOD  )




Jerash dönüşü Amman'in tepesindeki Citadel'e çıktım. Bu arada Amman, Citadel de dahil Roma dönemine ait pek çok tarihi alana sahip.

Amman'da Reesha Guest House adında bir hostelde konakliyorum. Şehir merkezinin çok yakıninda; civarındaki yemek seçenekleri ve güler yüzlü isletmecileriyle gayet keyifli bir yer. Kabaca konaklama bedeli 10 JOD.


Akşam yemeğini üçüncü döner kavşak yakınında bir restoranda yedim. Falafel, humus, turşu ve çay'dan oluşan yemek için 1.85 JOD odedim.

Ürdün Lübnan'la karsilastirdigimda
pahalı bir ülke. Özellikle turistik yerler.. 1 Ürdün dinarı (JOD) = 9 TL. Hersey için sanki ucuzmuş gibi "1 JD, 1 JD" deniyor ama bizim için ciddi pahalı tabii. Dilenci çocuklar bile 1 JD diye dileniyorlar.

Tarihi yerlerin girişleri için gelmeden önce 70 JOD'luk Jordan Pass aldım. 70-75-80 JOD'luk almak mümkün. Ben Petra için 1 gün ayırdım, üç gün ayiracaklar için 75 yada 80 JOD gerekebilir. (Üc günlük Petra ziyareti 60 JOD) Diğer yerlerden de Jerash, Wadi Rum, Amman Citadel ve Madaba'daki birkaç kiliseyi göreceğim.

Falafel ve humus hem Lubnan hem de Ürdün'ün special yemeklerinden. Ama Lübnan'daki falafeller genelde bakla ile yapılıyor ve hem daha sertler, hem de içleri kahverengi. Ürdün'dekilerde ise nohut kullanılıyor. Özellikle bu dönem taze nohut zamanı olduğundan falafellerin içi yemyeşil ve çıtır çıtırlar..



Bir de Nafisa adında bir tatlıcı buldum; üçüncü döner kavşak yakınlarında harika knafa (künefe) yapıyorlar. Kuyruk dışarıya kadar uzuyor. Kesinlikle tavsiye ederim. Doyurucu bir porsiyon 1,4 JOD (2$) Tatlıyı kesen çocuğun hareketleri çok ilginçti, çektim diye hoşuna gitti galiba benim porsiyonumu biraz sisirdi 😄😄

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder